Hulp voor gedupeerden kinderopvangtoeslag
Woont u in onze gemeente en bent u gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire van de Belastingdienst? Dan is het belangrijk dat u zich aanmeldt bij de Belastingdienst/Toeslagen-herstel.
Aanvullende hulp
Heeft u zich al aangemeld bij de Belastingdienst, dan kunt u aanvullende hulp van ons krijgen. Hierover hebben we afspraken gemaakt met de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft u laten weten wanneer u in aanmerking komt voor deze hulp.
Heeft u dat gehoord, neem dan telefonisch contact met ons op via 14 0228. We bekijken samen met u hoe we u verder kunnen helpen.
Is uw kinderopvangtoeslag stopgezet?
Is uw kinderopvangtoeslag stopgezet tussen 2005 en 2019 en weet u niet waarom? Het is belangrijk dat u zich meldt. Neem dan contact op met het Serviceteam gedupeerden kinderopvangtoeslag via:
- de website van de Belastingdienst of
- telefoon (0800) 235 83 58 (gratis)
U ontvangt daarna een brief van de Belastingdienst. Het kan wel even duren voordat u bericht ontvangt.
We kunnen bij veel verschillende dingen helpen. Bijvoorbeeld bij:
- het op orde brengen van uw administratie
- hulp bij geldzorgen of schulden
- hulp bij een dreigende huisuitzetting
- problemen met werk
- (psychische) gezondheid
- als u of uw kinderen op een andere manier ondersteuning nodig heeft.
We kunnen u ook helpen bij het contact met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) van de Belastingdienst of door een luisterend oor te bieden voor alles wat u hebt meegemaakt.
Heeft u schulden bij de gemeente? Dan heeft u een brief gekregen met uitleg over een ‘adempauze’. Dit is een periode waarin we stoppen met het door u laten betalen van schulden die u bij de gemeente heeft.
Een ander woord voor deze periode is ‘moratorium’. Wanneer duidelijk is dat u recht hebt op kwijtschelding, krijgt u opnieuw een brief.
Heeft u een brief gekregen waarin de belastingdienst heeft bevestigd dat u een gedupeerde bent van de kinderopvang toeslagaffaire? En heeft € 30.000 of meer gekregen? Dan betaalt de SBN (Sociale banken Nederland) de meeste achterstanden af die ontstaan zijn tussen 1 januari 2006 en 1 juni 2021 en die vóór 1 juni 2021 opeisbaar waren. U kunt deze schulden indienen bij het online loket van de SBN. Hier staan ook de voorwaarden waar u aan moet voldoen.
Kijk voor alle regelingen (ook voor bijvoorbeeld ex-partners of nabestaanden) op de website: https://herstel.toeslagen.nl/herstelregelingen
Zijn jouw ouders gedupeerd door de toeslagenaffaire? Dan heb je waarschijnlijk een brief van de Belastingdienst gekregen met informatie over de Kindregeling. In de brief staat dat je een geldbedrag krijgt en dat je voor hulp terecht kan bij de gemeente. De gemeente Enkhuizen helpt je graag verder. Bijvoorbeeld als:
- je hulp nodig hebt bij het volgen van onderwijs
- als je geldproblemen hebt
- als je problemen hebt met werk
- je niet lekker in je vel zit
- je wilt praten over wat je is overkomen
De medewerker van de gemeente kijkt graag samen met jou wat de toeslagenaffaire voor jou heeft betekend en denkt graag met je mee over wat je kan helpen. De hulp is gratis.
De Belastingdienst mag jouw gegevens niet zomaar aan de gemeente doorgeven. Dat komt door de privacywet. Daarom vragen we jou om bij problemen zelf contact op te nemen met de gemeente . Bel 14 0228 of stuur een e-mail naar stadhuis@enkhuizen.nl.
Op de website kindregelingvoorjou.nl lees je verder alle informatie over de Kindregeling. Daar lees je wanneer je er recht op hebt, wat de hoogte van het geldbedrag is en wanneer je een brief krijgt.