Storing DigiD
Door een technische storing bij DigiD kan het zijn dat u online formulieren op onze website niet kunt invullen. Wij hebben hier helaas geen invloed op en hopen dat het probleem snel opgelost is.
Aangifte overlijden
De begrafenisonderneming regelt de aangifte van overlijden. Ook regelt de begrafenisondernemer het verlof tot begraven of cremeren.
Als nabestaande kan u ook aangifte doen bij de balie van het stadskantoor. Daarvoor neemt u contact op met de afdeling Burgerzaken via (0228) 360 100 of het contactformulier
Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Een afschrift van een overlijdensakte kost € 17,10
- een geldig identiteitsbewijs
- een doktersverklaring van het overlijden bij een natuurlijke doodsoorzaak. Bij digitale aangifte moeten ondernemers deze verklaring uploaden
- verklaring van geen bezwaar van de Officier van Justitie bij een niet natuurlijke doodsoorzaak
- B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter. Uitvaartondernemers kunnen deze inleveren bij de gemeente of zelf opsturen naar het CBS
- als uitstel van crematie/begrafenis noodzakelijk is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een arts
- als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding
- eventueel het trouwboekje voor bijwerken van de gegevens
Begrafenisondernemers kunnen het formulier aangifte van overlijden met eHerkenning gebruiken.
U maakt een afspraak via: (0228) 360 100
Wanneer een naaste overlijdt, komt er veel op u af.
Op rijksoverheid.nl/overlijden vindt u informatie over wat u moet weten en regelen met de overheid. U kunt eenvoudig een overzicht maken die past bij uw situatie.
Ook de Belastingdienst helpt u graag op weg. Kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl/nabestaanden en vul de checklist nabestaanden in als u wilt weten wat u moet regelen na een overlijden.
Het is ook mogelijk de Belastingtelefoon voor nabestaanden te bellen als u hulp nodig heeft. Dat kan gratis via (0800) 235 8354.