Aangifte overlijden

De begrafenisonderneming regelt de aangifte van overlijden. Ook regelt de begrafenisondernemer het verlof tot begraven of cremeren.

Als nabestaande kan u ook aangifte doen bij de balie van het stadskantoor. Daarvoor neemt u contact op met de afdeling Burgerzaken via  (0228) 360 100 of het contactformulier

Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Een afschrift van een overlijdensakte kost € 13,80

  • een geldig identiteitsbewijs
  • een doktersverklaring van het overlijden bij een natuurlijke doodsoorzaak. Bij digitale aangifte moeten ondernemers deze verklaring uploaden
  • verklaring van geen bezwaar van de Officier van Justitie bij een niet natuurlijke doodsoorzaak
  • B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter. Uitvaartondernemers kunnen deze inleveren bij de gemeente of zelf opsturen naar het CBS
  • als uitstel van crematie/begrafenis noodzakelijk is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een arts
  • als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding
  • eventueel het trouwboekje voor bijwerken van de gegevens

Begrafenisondernemers kunnen het formulier aangifte van overlijden met eHerkenning gebruiken.  

U maakt een afspraak via: (0228) 360 100

Wanneer een naaste overlijdt, komt er veel op u af. 

Op rijksoverheid.nl/overlijden vindt u informatie over wat u moet weten en regelen met de overheid. U kunt eenvoudig een overzicht maken die past bij uw situatie. 

Ook de Belastingdienst helpt u graag op weg. Kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl/nabestaanden en vul de checklist nabestaanden in als u wilt weten wat u moet regelen na een overlijden.

Het is ook mogelijk de Belastingtelefoon voor nabestaanden te bellen als u hulp nodig heeft. Dat kan gratis via (0800) 235 8354.