Opvang vluchtelingen

De gemeente Enkhuizen gaat vluchtelingen opvangen: mannen, vrouwen, kinderen en gezinnen die uit hun eigen land gevlucht zijn voor oorlog, onderdrukking of om een andere reden niet in hun land kunnen blijven. Deze mensen hebben onderdak nodig. 

Vanuit de Spreidingswet moet elke gemeente vluchtelingen opvangen. Zo wordt de opvang van vluchtelingen eerlijk verdeeld in Nederland. Voor de gemeente Enkhuizen gaat het om minimaal 98 mensen.  

Het huidige kabinet wil de Spreidingswet intrekken. Zolang de Spreidingwet nog van kracht is, voert de gemeente de wet uit. En gaan wij verder met de plannen voor een opvanglocatie voor asielzoekers. 

Gommerwijk West-West mogelijke opvanglocatie 

Een opvanglocatie moet voldoen aan eisen. De opvanglocatie moet snel beschikbaar zijn en betaalbaar. Op en rond het terrein moet het veilig zijn en de opvanglocatie is goed bereikbaar. Ook wordt rekening gehouden met beschikbare voorzieningen als water, gas, elektriciteit en riolering. Door deze eisen zijn er in Enkhuizen weinig geschikte locaties. Door de voorgenomen woningbouwontwikkeling in Gommerwijk West-West is het meest zuidelijke deel van het ontwikkelgebied nu in beeld als voorkeurslocatie voor het realiseren van een asielzoekerscentrum.   

Planning en proces: hoe verder? 

Samen met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) werken we momenteel de plannen voor de opvanglocatie uit. Hiervoor spreken we ook met verschillende belanghebbenden zoals de gemeenteraad, bewoners en bedrijven in de directe omgeving en de inwoners van de gemeente. Zo organiseerden we in december 2024 een inloopbijeenkomst voor bewoners en belanghebbenden. De reacties en zorgen van de bewoners tijdens de bijeenkomst nemen we mee bij de verdere invulling van de opvanglocatie.  

Voordat we een definitief besluit nemen over de omgevingsvergunning aan het COA om op die plek de opvanglocatie te bouwen, worden eerst noodzakelijke procedures doorlopen. Denk dan aan uitgebreide onderzoeken op de locatie zelf, het maken van een bestuursovereenkomst tussen de gemeente en het COA, plannen uitwerken over de verdere ontwikkeling en inrichting van de beoogde asiellocatie en het doorlopen van het vergunningentraject. In de Spreidingswet is opgenomen dat het opvangcentrum in de zomer van 2025 gereed moet zijn. Of dit in de praktijk haalbaar is, is afhankelijk van het te doorlopen vergunningentraject en de planning van COA. 

Contact 

Hieronder vindt u een overzicht met vragen en antwoorden. Heeft u een vraag die er niet tussen staat, dan kunt u deze naar ons e-mailen

Veelgestelde vragen

In de opvanglocatie komen vluchtelingen uit verschillende landen. Mannen, vrouwen, kinderen en gezinnen die uit hun eigen land gevlucht zijn voor oorlog, onderdrukking of om een andere reden niet in hun land kunnen blijven. Deze mensen hebben onderdak nodig.  

Het COA bepaalt welke vluchtelingen op een bepaalde locatie worden opgevangen. Daar beslist de gemeente niet over. Dit houdt in dat ook alleengaande mannen of mensen uit veilige landen in het asielzoekerscentrum kunnen komen. 

De opvanglocatie blijft in principe 5 jaar.

De groep blijft niet hetzelfde. Er vertrekken mensen uit de opvanglocatie bijvoorbeeld omdat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen, doorstromen als statushouder en een woning hebben gekregen. Er zijn ook mensen die vertrekken naar het land van herkomst of elders, als hun asielaanvraag is afgekeurd. Op de vrijgekomen plekken komen nieuwe asielzoekers.  

De bewoners van het opvangcentrum maken gebruik van de medische voorzieningen van het COA, spoed- of noodgevallen uitgezonderd.

De beoogde opvanglocaties in Gommerwijk West-West en het voormalig honkbalveld aan de andere kant van het Streekbos liggen op zo’n kilometer afstand. Dat is toevallig zo ontstaan, omdat beide gronden van de gemeente zijn en ze beschikbaar zijn of komen. Elke gemeente heeft zijn eigen opgave om vluchtelingen op te vangen. Het COA sluit vestigingen van azc’s op relatief korte afstand van elkaar niet uit. 

De opvanglocatie in Enkhuizen is een kleine opvanglocatie. Dit houdt in dat bewoners er moeten kunnen slapen, douchen, koken en eten. Afhankelijk van de vorm, het aantal bewoners en samenwerking met andere partijen zoals VluchtelingenWerk, maakt het COA de inschatting wat er op de locatie minimaal nodig is voor de opvang.  

De gemeente heeft een zoeklocatie aangewezen (zie het kaartje hieronder). Afhankelijk van de ontsluiting, planning van het realiseren van de woonwijk en kabels en leidingen in de grond wordt de exacte locatie later bepaald. Het is in ieder geval op het terrein waar de woonwijk Gommerwijk West-West is gepland.  

kaart met locatie

Het is nog niet bekend hoe de opvanglocatie eruit komt te zien. De gemeente heeft bij het COA aangegeven dat onze wens uitgaat naar laagbouw.

Het COA richt het terrein van de opvanglocatie in en zorgt ook voor de nutsvoorzieningen zoals gas, water en stroom. Het COA bekijkt te zijner tijd hoe zij warm water en verwarming voor de opvanglocatie regelt en of dat via een aansluiting op het buurtwarmtenet kan.

Ja, het COA doet een bodemonderzoek voordat zij starten met de bouw van de opvanglocatie.

Het is nog niet bekend waar de toegang tot de opvanglocatie komt. Op dit moment is toegang vanaf De Gouw de meest voor de hand liggende optie. Dit wordt nader onderzocht en komt terug bij de aanvraag van de omgevingsvergunning.

De bouw van de nieuwe woningen in Gommerwijk West-West op de plaats van het asielzoekerscentrum start pas nadat de opvang daar stopt en het asielzoekerscentrum weg is. De ingang van het werkterrein voor de bouw van nieuwe woningen is – voor zover nu bekend – aan de kant van de Haling.

Vanuit het bestemmingsplan voor Gommerwijk West-West komt er een brug vanaf de Tuindershof naar de nieuwe woonwijk. Het zou kunnen dat de brug al klaar is als het asielzoekerscentrum er staat.

Wij zorgen ervoor dat de nood- en hulpdiensten in geval van calamiteiten de opvanglocatie altijd goed kunnen bereiken.

We realiseren ons dat De Gouw een drukke weg is. Als blijkt dat de verkeerssituatie op De Gouw in het geding komt, onderzoeken we hoe we het zo veilig mogelijk maken voor alle weggebruikers.

We nemen de zorgen serieus en onderzoeken hoe we de situatie voor alle weggebruikers zo veilig mogelijk krijgen.

Vooralsnog is er geen aanleiding om extra lantaarnpalen te plaatsen naast het fietspad naast De Gouw en bij de ingang van het Streekbos en Ranzijn. We nemen het mee bij de beoordeling van de verkeerssituatie. 

De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van onze inwoners. Wij nemen signalen over eventuele onveilige situaties zeer serieus. Daarnaast heeft de burgemeester regelmatig overleg met de politie over alle zaken op het gebied van veiligheid en openbare orde in onze gemeente. Als het nodig is, nemen we maatregelen om de veiligheid te verbeteren.

We begrijpen dat het beeld ontstaat dat de situatie rond een asielzoekerscentrum onveilig is. De incidenten rond een asielzoekerscentrum krijgen veel aandacht in de media. Graag benadrukken we dat uit onderzoek is gebleken dat er feitelijk niet meer problemen zijn in een gemeente met een azc dan in gemeenten zonder azc. Daarnaast is de locatie in Enkhuizen een kleinschalige opvanglocatie en geen groot aanmeldcentrum met veel mensen waar de kans op incidenten groter is.

Het gebruik van camera’s is aan veel eisen gebonden in verband met privacywetgeving. Dat wordt verder bekeken bij de bouw van het asielzoekerscentrum.

Het COA is verantwoordelijk voor de veiligheid in een opvanglocatie. Op locaties boven de 100 bewoners wordt permanente beveiliging ingezet, alles daaronder in principe niet. Dan komen er andere maatregelen zoals cameratoezicht, slimme toegang en mobiele beveiligingsteams.

Het COA zorgt ervoor dat het terrein veilig wordt ingericht. Het COA wijst de mensen op de gevaren in ons land en de specifieke woonomgeving.

Of er overlast komt, moet blijken in de toekomst. Uit onderzoek onder verschillende gemeenten in Nederland waar nu een azc staat, is gebleken dat er niet meer problemen zijn dan in een gemeente zonder azc, uitzonderingen daargelaten. Ook de ervaring met de noodopvang van vluchtelingen in de gemeenten in West-Friesland is de afgelopen jaren positief geweest. Vanzelfsprekend houden we vinger aan de pols. Mocht er overlast ontstaan, dan kijken we – samen met het COA- welke maatregelen we nemen om de overlast aan te pakken.

Daarnaast is het belangrijk dat mensen zich niet gaan vervelen en hun tijd zinvol kunnen invullen. Denk dan aan boodschappen, koken, taallessen en werk.

Als de bewoners in het opvangcentrum komen, kunt u zich voor vrijwilligerswerk aanmelden bij Vrijwilligerspunt Westfriesland en het COA.

Na een half jaar in Nederland, mogen asielzoekers werken. Asielzoekers die werken, betalen een eigen bijdrage van de opvangkosten. Zij mogen nog wel steeds in de opvanglocatie van het COA wonen. 

Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs. Dus ook kinderen van asielzoekers. Deze kinderen gaan zo snel mogelijk naar school. In ieder geval binnen 3 maanden nadat ze in Nederland zijn aangekomen. De opvanglocatie, de gemeente en scholen gaan zo snel mogelijk met elkaar in gesprek. Samen zorgen zij ervoor dat kinderen die op de opvanglocatie verblijven naar school kunnen. De kinderen komen eerst in een internationale schakelklas en gaan daarna naar de reguliere basisschool of het voortgezet onderwijs als ze ouder dan 12 jaar zijn.

In de Spreidingswet is opgenomen dat het opvangcentrum in de zomer van 2025 gereed moet zijn. Of dit in de praktijk haalbaar is, is afhankelijk van het te doorlopen vergunningentraject en de planning van COA.

De opvanglocatie blijft in principe 5 jaar.

U kunt de komst van het opvangcentrum niet tegenhouden. Elke gemeente in Nederland is verplicht om asielzoekers op te vangen. Dat staat in de Spreidingswet.   

Bent u het niet eens met de locatie van het opvangcentrum, dan kunt u daar wel bezwaar tegen maken en beroep indienen. Het COA vraagt bij de gemeente een omgevingsvergunning aan om op een bepaalde locatie een opvangcentrum te bouwen. De gemeente handelt deze aanvraag af. U kunt dan bezwaar indienen en in een later stadium beroep aantekenen.  

Het Rijk betaalt de opvang van asielzoekers en niet de gemeente. De gemeentelijke belastingen worden door deze kosten niet hoger. 

Omdat de opvang voor 5 jaar is, heeft dit geen blijvend effect op de omgeving. Daarom is een aanpassing van de WOZ-waarde niet aan de orde.

De opvang is voor maximaal 5 jaar, omdat op de locatie de woonwijk Gommerwijk West-West is gepland. Wij denken niet dat aspirant-kopers om deze reden geen huis zouden willen kopen in de wijk Gommerwijk.

We nemen de reacties en zorgen van bewoners mee bij de verdere invulling van de opvanglocatie en geven dit ook door aan het COA. Ook hebben we deze lijst met vragen en antwoorden aangevuld met veel gestelde vragen van bewoners tijdens de inloopbijeenkomst. 

U kunt u uw vragen mailen naar vluchteling@enkhuizen.nl.